AISOME FASHION SHOW

9月26日益子町にてAISOMEのファッションショーが行われました


このプロジェクトは江戸時代から200年以上続く日下田藍染工房の藍染と若手デザイナーがコラボし、藍染めの新しいデザインをファッションショー形式で発表するという企画です。


運営委員会はこの日のために一年近くの時間をかけ準備を進めてきました。そして本当に多くのクリエーターや学生、スタッフの皆様に支えられ無事ショーを成功させることができました。



今日は今回のショーのNICK NEEDLESについて書きます。


普段はあまり服の説明とかしていませんが、昨日は沢山の人が背景など知りたいと言ってくれたので、感謝の気持ちを含め少し書かかせて頂たいと思います。


今回は全体のテーマが「まちに溶け込む藍」ということであくまでショーのための衣装ではなく、あくまでまちで着る事ができる服という前提で作りました。

そして藍の青をより際立たせるためにNICK で一番使う色である黒と合わせようと思いました。


写真は後でフォトグラファーが撮影した公式のものと差し替えようと思いますがまずルック1


藍は英語でジャパンブルーといいます。その言葉からインスピレーションをえて日の丸を黒と藍で表現しようと思いました。

それがこのインナーのTシャツです。


コートは唯一フル藍染めの生地で作りました。

ただただNICK NEEDLESらしいスマートでスタイリッシュなデザインで藍染めを表現したいと思い製作しました。

シルエットやパターンのちょっとしたところで服は一気に変わるという事を知ってもらえたら嬉しいです。



髪のオブジェは藍染のハギレをパッチワークした細長い布にワイヤーを通す事で自由な動きがだせるオブジェを作りそれをヘアメイク担当の畠山さんに投げて、考えてもらいました。


それに対して畠山さんは何度もサンプルを作っては画像を送ってくれて打ち合わせを重ねました。

その結果インパクト的にもバランス的にもとても美しいものができたと思います。



ルック2はモデルさんがロードバイクにバリバリ乗っている方だったという事もあり、ロードバイクの仕様を意識したデザインになっています。


ショートジャケットはバックスタイルにポケットがあり、ロードバイクに乗る時に使いやすいです。

袖は肘が曲げやすいパターンになっています。

カフスを折り返すとリフレクターテープが見えて車からの危険を回避します。

リフレクター付きのブレスレットも装着しています。

リフレクターテープの黄色が藍と補色(色相学的に正反対の色)になるためお互いの色がより映えます。


パンツも膝が立体的になっていてロードバイクを漕ぎやすい仕様になっています。


靴も買ってきた黒いスニーカーをリメイクして作っています。

ルック3のこちらの写真もちょっと分かりづらいのですが、


トップスのスウェットは藍染めのスウェット生地をグラフィカルなパターンに落とし込み、黒との色のコントラストをより強調するようなデザインになっています。だぼっとしたシルエットはとても立体的なパターンで作られています。


ショートパンツは益子木綿のボーダーのスレ感がある生地とブラックデニムを合わせて作りました。

 



クラッチバックもグラフィカルなラインで作られているのでスウェットとの相性は抜群です。

ヘアスタイルはパッチワークした布を螺旋状に裁断する事で動きを出したリボンを使っています。


ざっと説明させて頂きましたが、こういったことを考えながら服を作っています。

 

ヘアスタイルやメイクに関しても担当してくれた畠山さんや純子さん、アシスタントの学生のおかげでとても良いものになったと思います。

 

何よりモデルさんは本当にいいメンバーを集める事ができ、服を含めたそれぞれのポジションががっちりかみ合っていいスタイルが完成したという手応えがありました!!


一人ではなく皆で作り上げるの喜びを感じることのできるファッショショーになりました。



あらためて御来場頂いた皆様、ショーを運営してくれた各スタッフ、モデルさん達、日下田藍染工房の方々、応援してくれた方達、本当にありがとうございました。

皆様の心に何か少しでも残ってもらえたら幸いです。


なおショーで登場したNICK NEEDLESの洋服はこのあとPARCO宇都宮店3FのAISOME POP UP SHOPでも10月12日までご覧頂けます。




NICK NEEDLES 髙橋 健太


コメントをお書きください

コメント: 12
  • #1

    Arica Ocegueda (木曜日, 02 2月 2017 19:35)


    Yes! Finally someone writes about %keyword1%.

  • #2

    Hobert Brundige (土曜日, 04 2月 2017 21:49)


    Spot on with this write-up, I actually believe that this site needs a lot more attention. I'll probably be returning to read through more, thanks for the information!

  • #3

    Ashlyn Sipe (土曜日, 04 2月 2017 23:57)


    Hello, all the time i used to check web site posts here in the early hours in the dawn, since i enjoy to find out more and more.

  • #4

    Belle Wertz (月曜日, 06 2月 2017 07:12)


    Currently it appears like BlogEngine is the top blogging platform out there right now. (from what I've read) Is that what you're using on your blog?

  • #5

    Berneice Vantrease (月曜日, 06 2月 2017 18:11)


    I absolutely love your blog and find many of your post's to be exactly I'm looking for. Does one offer guest writers to write content to suit your needs? I wouldn't mind composing a post or elaborating on most of the subjects you write about here. Again, awesome blog!

  • #6

    Wanda Hartmann (火曜日, 07 2月 2017 03:28)


    Quality content is the important to invite the viewers to pay a visit the web site, that's what this website is providing.

  • #7

    Johana Chester (火曜日, 07 2月 2017 07:27)


    What's Happening i'm new to this, I stumbled upon this I've discovered It positively helpful and it has aided me out loads. I hope to contribute & assist different users like its aided me. Good job.

  • #8

    Iona Cavalier (水曜日, 08 2月 2017 19:11)


    I visited many web pages however the audio feature for audio songs current at this web site is actually fabulous.

  • #9

    Yuki Heins (木曜日, 09 2月 2017 04:22)


    Hi, yes this paragraph is actually good and I have learned lot of things from it on the topic of blogging. thanks.

  • #10

    Kasha Felch (木曜日, 09 2月 2017 18:26)


    Hi there, all is going perfectly here and ofcourse every one is sharing data, that's actually fine, keep up writing.

  • #11

    Delinda Boren (金曜日, 10 2月 2017 11:36)


    I'll immediately seize your rss as I can not to find your email subscription link or e-newsletter service. Do you've any? Please let me recognise so that I may just subscribe. Thanks.

  • #12

    Arnette Theiss (金曜日, 10 2月 2017 13:49)


    I savor, cause I found exactly what I was having a look for. You have ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye